Vestrum

Uusi upea mallisto. Koe aidosti portaaton vaihteisto, uskomaton ketteryys ja ainutlaatuisen kattavat lisävarusteet.
Case IH

MALLISTO

Vestrum on kokonaan uusi mallisto, joka tarjoaa joustavan, ketterän ja monipuolisen, portaattomalla vaihteistolla varustetun traktorin teholuokkaan 111-140hv (maksimiteho). Vääntöä tästä mallistosta löytyy 520 Nm-630 Nm. Moottorina Vestrumissa on neljäsylinterinen FPT:n Stage V -päästönormit täyttävä moottori.

Monipuoliset lisävarustevaihtoehdot, loistava ketteryys ja portaaton vaihteisto tekee Vestrumista loistavan yleiskoneen. Tämän lisäksi kompakti koko, vääntävä moottori ja ketterä käytettävyys tekevät Vestrumista loistavan kiinteistöhoitotraktorin.

OHJAAMO

Vestrumin ohjaamo muistuttaa Maxxum AD8 sekä CVX:n ohjaamoa ja siinä toistuvat Case IH:lle tyypilliset asiat: hiljaisuus, loistava työergonomia, hyvä näkyvyys ja helppo ajettavuus. Ikkunapinta-alaa Vestrumin ohjaamossa on 5,45 neliötä. Vestrum on saatavilla sekä ns. korkealla katolla (kuten Maxxum) ja matalalla katolla (kuten Puma X). Näiden lisäksi on saatavilla ns. mahtavan näkyvyyden katto. joka on loistava ominaisuus esim. kuormaintyössä. Ajovalopaketteja Vestrumiin on saatavilla 12 LED ja 16 LED valopaketit. Ohjaamon istuinvaihtoehtoina ovat

  • Deluxe Air ilmaistuin
  • Deluxe Seat matalataajuuksinen ilmaistuin
  • Super Deluxe matalataajuuksinen ilmaistuin ja passiivisella ilmanvaihdolla
  • Maximo Evo puoliaktiivinen jousitus, lämmitettävä penkki

MOOTTORI

Vestrumissa on FPT:n 4,5 l ja 4-sylinterinen tehokas, polttoainetaloudellinen ja kestävä moottori. Moottori on osa traktorin runkoa, mikä tuo yksinkertaisuutta ja poistaa erillisten runkoelementtien tarpeen. Moottorin huoltoväli on 600h. Stage V päästönormit täytetään urean ja suodattimen avulla. Case IH koneissa ei käytetä ollenkaan pakokaasujen uudelleen kierrätystä, minkä ansiosta Case IH moottori pääsee toimimaan optimaalisella lämpötilalla, parhaalla mahdollisella nopeudella ja moottorin rakenne on yksinkertainen. Suodatin puhdistaa itsensä automaattisesti eikä suodattimen puhdistuminen estä traktorilla ajoa.

Kierrosautomatiikan avulla voidaan ohjelmoida muistiin 2 eri moottorin kierrosnopeutta, jolloin esimerkiksi voimanottokäytössä kierrosluku pysyy tarkasti kohdallaan kuormituksen muutoksista huolimatta. Laajan vakiotehon alueen ansiosta täysi suorituskyky on käytössä kierrosten laskiessa nimelliskierroksista tasolle 1500 r/min. Voit siis nauttia hyvästä polttoainetaloudesta ilman kompromissia tehokkuuden suhteen.

Moottorin mahtavan väännön takia ajaminen on mukavan rentoa. Reipas 40 km/h ajonopeus saavutetaan jo noin 1600 r/min. Tämä tuo selvää säästöä polttoaineessa ja parantaa merkittävästi ajomukavuutta mm. hiljaisen äänen takia.

Vestrum CVX hyödyntää automaattista tuottavuuden hallintajärjestelmää (APM). Se auttaa pienentämään polttoaineen kulutusta tarkkailemalla jatkuvasti moottorin kierroksia ja tarvittavaa tehoa. CVX-vaihteisto varmistaa voimanoton nopeuden pysymisen tasaisena. Lopputuloksena on paras tasapaino polttoaineen kulutuksen ja tehon tarpeen välillä.

VAIHTEISTO

Vestrum CVX:ssä on aidosti portaaton vaihteisto. Tämä tarkoittaa sittä, että koko nopeusalue on käytettävissä ilman kuljettajan suorittamaa aluevaihtoa. Case IH on yksi portaattomien vaihteistojen kehittämisen pioneereista. Pitkä kokemus näkyy portaattoman vaihteiston luotettavuutena, hyvänä hyötysuhteena ja helppokäyttöisyytenä. Vestrum CVX vaihteistossa on kaksi aluetta, mutta edistyksellinen kaksoiskytkin vaihtaa aluetta tarpeen mukaan niin, ettei kuljettaa sitä edes huomaa. Vaihteistossa on kaksi aluetta sen takia, että traktorin hyötykäytössä oli maksitehot ja väännöt monipuolisesti ja laajalla nopeusalueella.

Kyynärnojassa sijaitseva Multicontroler toimii ajokahvana. Kun kuski haluaa lähteä liikkeelle, hän vain yksinkertaisesti työntää ajokahvaa eteenpäin. Kun vauhtia halutaan hidastaa, kuski vetää ajokahvaa taaksepäin. Loppuun asti taakse vedettynä traktori moottorijarruttaa ja pysähdyttyään traktori myös pysyy paikoillaan. Tämä on hieno ominaisuus esimerkiksi siirtoajoa tehdessä ja risteykseen pysähdyttäessä.

CVX vaihteistossa on kolme nopeusmuistipaikkaa, joita hallitaan portaattomasti ajokahvassa olevan rullan avulla. Kuljettaja voi asettaa halutun nopeuden, työntää ajokahvan ihan eteen ja traktori etenee haluttua nopeutta.

CVX- AIDOSTI PORTAATON

Vestrum CVX:ssä on Case IH:n tuttu käsinoja, ajokahva ja loistava hallintalaitteiden sijoittelu. Ajokahvasta pystyy työergonomisesti hallitsemaan traktorin nopeutta, nostolaitteita, yhtä hydrauliikkalohkoa ja suunnanvaihtoa.

Ajokahvan lisäksi työergonomisessa käsinojassa on:

  • Hydrauliikan hallinta mm. etukuormaajan käyttö
  • Moottorin vakiokierrosten (2 muistipaikkaa) hallinta
  • Voimanoton, nelivedon ja tasauspyörästön kytkennät
  • Nostolaitteiden säätäminen
  • Kaksoiskäsikaasu, jolla voi määärittää traktorin moottorin maksimi- ja mininikierrokset
  • Automaattiohjauksen päällekytkentä (tämän voi tehdä myös AFS 700 näytöstä)

HYDRAULIIKKA JA VOIMANOTTO

Vestrumiin on saatavilla joko 2+2 mekaanista hydraulilohkoa tai 2 mekaanista + 2 sähköistä hydraulilohkoa. Jos traktorissa on sähkölohkot, hoituu niiden hallinta työergonomisten hallintalaitteiden avulla. Mekaanisten lohkojen hallinta tapahtuu sivupaneelista. Hydrauliikkapumppuna 110l PFC pumppu ja yhden venttiilin maksituotto on 80 l/min. Vestrumiin on saatavilla Power Beyond. Etunostolaitteiden nostovoima 2500 kg ja takanostolaitteiden nostovoima noin 5 000 kg.

Vestrum-traktorien voimanotto on suunniteltu sopimaan loistavasti moottorin teho- ja vääntökäyrien kanssa. Se maksimoi tehokkuuden, taloudellisuuden ja monikäyttöisyyden. Takavoimanotossa on monipuoliset vaihtoehdot nopeuksilla 540 ja 1000 r/min sekä lisävarusteena saatava kolmas nopeus. Taloudellinen säästövoimanotto mahdollistaa sen, että joko 540E tai 1 000E nopeus saavutetaan pienemmillä moottorin kierrosluvuilla.

Voimanoton pehmeä käynnistys lisää voimanoton vääntömomenttia vähitellen, mikä pehmentää voimanoton käynnistymistä ja suojaa sekä koneita että työkoneiden nivelakseleita.

Kun traktori varustetaan etunostolaitteella ja -voimanotolla, työteho voidaan kaksinkertaistaa käyttämällä etu- ja takanostolaitteissa sopivia työkoneyhdistelmiä.

VOIMANOTTO

Maxxum-traktorien voimanotto on suunniteltu maksimoimaan tehokkuus, taloudellisuus ja monikäyttöisyys. Takavoimanotossa on monipuoliset vaihtoehdot nopeuksilla 540, 540E ja 1000 r/min. Lisävarusteena voidaan Maxxum CVX -traktorin tilata myös voimanoton nopeuksilla  540E/1000/1000E. Taloudellinen 540E-voimanotto pienentää kulutusta, koska se toimii moottorinkäyntinopeudella 1 546 r/min, joka on 20 % normaalia 540-voimanoton käyntinopeutta alhaisempi.

Voimanoton pehmeä käynnistys lisää voimanoton vääntömomenttia vähitellen, mikä pehmentää voimanoton käynnistymistä ja suojaa sekä koneita että työkoneiden nivelakseleita.

Kun traktori varustetaan etunostolaitteella ja -voimanotolla, työteho voidaan kaksinkertaistaa käyttämällä etu- ja takanostolaitteissa sopivia työkoneyhdistelmiä. Mikään työ ei ole liian vaativa Vestrum-traktorille, kun se on varustettu 1000 kierroksen voimanotolla ja täysin integroidulla etunostolaitteella. Mahdollisuutta voidaan hyödyntää esimerkiksi eteen ja taakse kytketyillä niittokoneilla, jolloin työaika puolittuu.

AUTOMAATTIOHJAUS

Automaattiohjaus on työn tehokkuutta eniten parantava lisävaruste, mikä nykyajan traktoriin on saatavilla. Paraskin kuski ajaa noin 10 % päällekkäin tai hänelle jää välipaikkoja. Tämä 10 % on täysin hukkaan heitettyä työtä ja resurssien tuhlaamista. Karkeasti voidaan sanoa, että automaattiohjauksella koneketjusta saadaan 100 % hyödynnettyä. Tämän ansiosta esimerkiksi olemassa olevaa koneketjua voidaan pitää pykälää pienempänä suhteessa koneketjuun, missä automaattiohjaus ei ole käytössä.

Automaattiohjaus+automaattinen päistekäännös

Automaattiohjaukseen on saatavilla automaattinen päistekäännös (katso alla oleva video) erittäin edullisesti. Automaattinen päistekäännös entisestään lisää ajomukavuutta, vähentää peltomaan tallautumista ja tekee päisteestä juuri semmoisen kuin kuljettaja haluaa. Traktori voidaan laittaa kulkemaan  jokatoista ajolinjaa pitkin jolloin päistekäännöksestä saadaan hieman loivempi. Loivempi päistekäännös on hellävaraisempi peltomaalle ja mukavampi kuljettajalle.

Automaattiohjaus+automaattinen päistekäännös+päisteautomatiikka

Parhaan työtehon, työmukavuuden ja resurssien maksimaalisen hyödyntämisen saa kun yhdistetään automaattiohjaus, automaattinen päistekäännös ja päisteautomatiikka. Päisteautomatiikan avulla päisteessä toistuvat toiminnot (ajonopeuden säätö, ulosoton pysäytys, nostolaitteiden nosto, hydrauliikan toiminnot yms.) voidaan ohjelmoida tapahtumaan automaattisesti päisteeseen tultaessa. Voidaankin sanoa, että kun tämä voittajan yhdistelmä on käytössä, ei kuljettajan tarvitse huolehtia traktorin ajamisesta kuin työn alussa ja lopussa.

Kuinka tarkka automaattiohjaus on?

Automaattiohjauksen tarkkuus vaihtelee käytössä olevan tarkkuussignaalin mukaan. Tarjolla on kaksi tarkkuussignaalia: Egnos, jonka tarkkuus Suomessa on 20-30 cm ja RTK, jonka tarkkuus on 2-4 cm. Egnos-tarkkuussignaalin käyttö on ilmaista, kun taas RTK:n käytöstä on maksettava käyttömaksua verkon omistajalle. Vahva suositus on, että esim. kylvössä, lietteen levityksessä ja niitossa käytettäisi RTK tarkkuutta, kun esimerkiksi äestyksessä, kevytmuokkauksess ja kasvinsuojelussa voidaan pärjätä Egnostarkkudella. RTK on täysin jälkivarusteltavissa, mikä antaa päätöksenteolle hieman joustavuutta. Traktorimyyjän kanssa kannattaa keskustella, kumpi tarkkussignaaleista sopii paremmin käyttäjän tarpeisiin.